Chociaż pozycjonowanie własnej strony to szereg działań wymagających specjalistycznej wiedzy, przynajmniej część z nich można wykonać samodzielnie, oszczędzając w ten sposób na współpracy z firmą pozycjonującą. Pierwszym takim działaniem jest optymalizacja treści, polegająca na tekstowym opisaniu wszystkich sprzedawanych przez nas produktów lub usług, na wprowadzeniu nagłówków i na dodaniu meta tytułów oraz meta opisów.
Chyba każdy potrafi napisać kilka słów na temat swojej branży, dlatego drugim działaniem z zakresu samodzielnego pozycjonowania jest pisanie tekstów na blogi, do katalogów i wszędzie tam, gdzie można dodać jakąś treść. Wreszcie po trzecie – aby nasze pozycjonowanie stron przyniosło możliwie najlepsze rezultaty, warto rozejrzeć się również za wartościowymi źródłami linków. Może jest w naszej branży ktoś, kto podjąłby się ich wymiany? Taki link na dobrej stronie o tej samej tematyce może nam bardzo pomóc. Poza wyżej wymienionymi, samodzielnie można robić też wiele innych rzeczy, jak np. optymalizacja kodu, ponieważ każdą wątpliwość skorygujemy na specjalistycznych forach dyskusyjnych.